Om foreningen

Bådklubben Vidå, også kaldet Lægan, er en lidt atypisk bådklub, da den er hjemhørende i ferskvand og har ca. 16 km. til Vadehavet.

Klubben er grundlagt i 1945 og har 73 pladser af forskellige størrelser. Bådene som ligger i havnen er alt fra små joller til 26 fods motorbåde. Der er ingen sejlbåde i klubben, da sejlads med sejl ikke er tilladt på Vidåen og ville også vanskeliggøres af de forskellige broer, man skal under for at kommer ud i Vadehavet.

Hovedparten af medlemmerne bruger deres både til fiskeri på Vidåen. De fleste dørgefisker efter de mange forskellige fiskearter som findes her.

Vidåen fra Lægan til Rudbøl er meget speciel, idet man ikke kan komme ud til vandet fra kanten og derfor er eneste mulighed for fiskeri, brugen af båd.

Sejler man på Vidåen er man sikker på en stor naturoplevelse hver eneste gang. Der er et stort fugleliv i rørskoven langs Vidåen,
samt skal man ikke glemme muligheden for at se ”Sort sol”, når årstiden er til det.